Tämä oli lopputehtäväni Sarjakuvaopettajien täydennyskoulutuskurssille.

Opetussuunnitelmassa alla mainitaan eri tehtäviä vain nimeltä (esim. "tuubitehtävä"), pyrin täydentämään tänne tehtävien kuvauksia jatkossa. Saa esittää toivomuksia. Väärä planeetta ja sarjakuvaimprot tulevat lähipäivinä.

-----------------------------------------------------------
Linkkejä:
Education of a Comics Artist -kirjan pdf:t netistä (mm. pari erilaista opintosuunnitelmaa)
www.teachingcomics.org (mm. paljon tehtäviä)



VIIDEN PÄIVÄN SARJAKUVAKURSSIN OPETUSSUUNNITELMA


Tämä kurssi sopii esimerkiksi amk-viestinnän tai taiteen opiskelijoille, nuorille tai aikuisille, joiden tavoitteena ei välttämättä ole oppia maailman parhaiksi sarjakuvapiirtäjiksi, vaan saada ilmaisuvälineen mahdollisuuksista perustiedot.

Erilaisille ryhmille teen erilaisia kursseja. Lähtökohtana on oppilas. Viestinnän ja taiteen opiskelijoista monet ovat jo visuaalisesti suuntautuneita, siispä keskityn ideointiin ja kerrontaan (sisältö, rytmitys). Piirustustaito ei ole ollenkaan niin olennaista sarjakuvien tekemisessä kuin yleisesti luullaan. Esittelen sarjakuvan tämän päivän moninaisuutta ja kannustan tekemään omannäköisiä sarjakuvia, pitkiä tai lyhyitä, lajityyppi, tyylilaji ja aihe vapaa. Käymme myös lyhyesti läpi sarjakuvan mahdollisuuksia kuvituksessa, kehitysyhteistyön apuvälineenä, mainonnassa, reportaasissa ja muissa epätyypillisissä yhteyksissä. Pidän aiheista vartin miniluentoja opiskelijoidene piirtäessä tms. ruokatunnin jälkeen tunnin aluksi.

Usein sarjakuva lehdessä mielletään vain huumoristripeiksi lehden loppuosassa, tätä kuvaa yritän laajentaa tuleville visuaalisen alan ammattilaisille, jotka mahdollisesti ovat itse työn tilaajina joskus.   

Kurssilla tehdään lähes aina julkaisu, useimmiten saksitaittona kopiokoneella tai väritulostimella. Joskus jokainen tekee oman pienlehden (esimerkiksi Sarjakuva-automaattiin). Kaikki saavat kaikkien työt, joko yhteisjulkaisun tai läjän pienlehtiä. Paikan päällä tehtävien harjoitusten ohessa jokainen saa viikossa valmiiksi yhden pidemmän sarjakuvan (min. 3 s.) tai sarjan strippejä (8-12 kpl).

1. päivä
-luento luonnoskirjan käytöstä ja ideoinnista
    -havainto - luonnoskirja - kirjoittaminen ideoinnin välineenä
    -kirja aina mukana!
    -kaikki ideat heti ylös tai unohtuvat!
    -unia, lehtileikkeitä, ajatuksia, kuultuja juttuja jne.
    -kokeile eri välineitä, tee määräaikaisia projekteja jne.
    -kuvapäiväkirja: vähintään kaksi (toisiinsa liittyvää) kuvaa päivässä
    -oman löytäminen ajan mittaan - oma näkökulma, omat aiheet ja niiden tunnistaminen
    -prosessitekeminen ilman lähtökohtaista selkeää päämäärää
-ideointi- ja kirjoitusharjoituksia:
    -ideointiin ja käsikirjoittamiseen on tekniikoita ihan samoin kuin piirtämiseenkin.
    -havainto: opettaja (kirjoita ranskalaisin viivoin ylös kaikki mitä muistat. Käytä kaikkia aisteja)
Vaihtelevasti seuraavia, miten ehtii:
    -miten TOIMII saita
    -mindmap (esim. jostain paikasta) /listat
    -tuubitehtävä
    Lynda Barryn tulevasta kirjasta lienee apua näissä
    
-Kirjoitan sarjakuvan työvaiheet taululle.
    ideointi
    käsikirjoitus+luonnostelu, kuvakäsikirjoitus
    sivutaitto (luonnokset voi kopioida luonnoskirjasta suurempaan kokoon =laskukaava* alla)
    tussaus, tekstaus
    korjaukset
    kuvankäsittely
Niitä käydään läpi vaihe vaiheelta viikon mittaan.

-sarjakuvaimprovisaatio
    Moni löytää ideansa jo tämän päivän mittaan, viimeistään improt poistavat turhan juhlallisuuden.

2. päivä
-sarjakuvaimprovisaatio aamuherätykseksi
   
    JOKO:
    -kengännauhatehtävä (ks. teachingcomics.org)
    TAI:
    -strippi: käydään läpi työvaiheet. Näiden kirjoittamisessa voi käyttää ideageneraattoria apuna (ks. teachingcomics.org)   
    TAI:
    -Väärä planeetta -tehtävä (ks. teachingcomics.org)
    (huom. jaa 1. vaiheen jälkeen Mamet: Elokuvan ohjaamisesta)
    tässä saattaa joutua kertaamaan kuvakoot keskustelun helpottamiseksi
    Ainoa tehtävä, jonka teetän AINA. Paras yksittäinen sarjakuvan kerrontaa opettava tehtävä, jonka tiedän.    
-esittele pienlehtiä, keskustelua: yhteisjulkaisu vai omat lehdet
-käydään omia ideoita läpi one-on-one, tässä vaiheessa oltava teksti /idea
   
3. päivä
-sarjakuvaimprovisaatio aamuherätykseksi
    -Väärä planeetta -tehtävä, jollei tehty 2. päivänä
    -käydään omia ideoita läpi one-on-one, tässä vaiheessa joillakin jo kuvakäsistä (jota varten rakettitehtävä auttaa)

4. päivä
-sarjakuvaimprovisaatio aamuherätykseksi
    -käydään omia ideoita läpi one-on-one, tässä vaiheessa sivuluonnosten oltava valmiit
-esittele miniluennoilla selkeää tekstausta ja erilaisia tapoja tussata

5. päivä
DEADLINE
-lehden kopiointipäivä. Lehdet kopioidaan, kootaan ja jaetaan kaikille.
-jaa moniste Jatkuu...
-yhteiskritiikki! On hyvä pistää opiskelijat ääneen lukemaan +selittämään kuvat toistensa jutuista, mahdolliset kerronnalliset epäselvät kohdat nousevat esiin. Tekijä ei saa selittää etukäteen! Jos aikaa on, tämän voisi tehdä jo kuvakäsisvaiheessa, mutta yleensä ne valmistuvat eri tahdissa, joten saattaa jäädä opettajan  ja oppilaan väliseksi hommaksi. Etukäteen on hyvä miettiä esim. neljä kysymystä, joihin kritiikissä kiinnitetään huomiota. Esim. ymmärrettävyys, luettavuus (myös tekstaus), tyyli jne.  riippuen mahd. annetusta aiheesta.


--------------------------
Tarvikelista:

Luonnoskirja, sen kokoinen että mahtuu olemaan aina mukana
lyijykynä, kumi, teroitin, pitkä viivoitin
pullotussia, kippoja
piirustusteriä (g-terä tms.) ja varsia
(keinokuituisia) laadukkaita siveltimiä
Pentelin korjauslakkakynä
kuitukärkikyniä saa käyttää VAIN tekstaukseen
erilaisia paksuhkoja papereita, mm. Bristol board
kopiopaperia improihin
+omia suosikkipiirustusvälineitä

kopiokone oltava käytettävissä


*LASKUKAAVA:

Tällä voi laskea TARKAN suurennos- tai pienennösprosentin kopiokonetta varten.
1) mittaa nykyinen korkeus h1 (tai leveys) ja haluttu korkeus h2 (tai leveys)

2) laske     h1
              ---------- X100 = suurennos- tai pienennös% 
        h2

 
-roju