Muutenkin mielenkiintoisessa metabunker-blogissa on ansiokas essee William Hogarthista (1697-1764). Englantilainen Hogarth on yksi sarjakuvan esi-isiä, ja on kiinnostava hahmo myös tekijänoikeuksien sekä graafisen painoteknologian kehityksen kannalta. Näiden kanssa käsi kädessähän koko sarjakuvan historiakin kulkee. Juttu keskittyy Marriage à la mode -kuparipiirrossarjaan ja sitä käsitellään nimenomaan sarjakuvan näkökulmasta. Harvinainen lähestymistapa, erittäin hyvin toteutettu.

Katkelma (kuvalinkit poistettu):

"A born storyteller, most of Hogarth's work suggest a before and an after, even when it is not serial in conception. His conversation pieces, portraying groups of well-off citizens and urbanites at tea or at play, always suggest relations between their actors. In this way, Hogarth is the opposite of that other great master of social portraiture the time, Watteau, who supremely depicts the failure of communication and the end of interaction (incidentally, a great selection of his work can be seen across town, at the Wallace Collection). This, I believe, is what prompted William Hazlitt to write "Other pictures we see, Hogarth's we read."

It is therefore unsurprising that Hogarth is best when he tells stories, and his famous narrative series are clearly the centrepieces of the show, and indeed his oeuvre. Perhaps the most remarkable is Marriage à la Mode (six paintings created for an engraved set issued in 1745). It tells the story of the moribund marriage between a philandering aristocratic fop and a plain, selfish bourgeoise, arranged to the convenience of their fathers, a huffy, gout-plagued Earl short of funds and a snobbish and near-sighted, but rich Alderman greedy for upwards mobility."

Turhan usein sarjakuvasta kirjoitetaan kuin se olisi muusta kulttuurista ja ihmiselämästä irrallinen saareke, viittauksia haetaan korkeintaan toisiin sarjakuviin. Kyllä sarjakuva ansaitsisi yhtä korkeatasoisen kritiikin kuin vaikkapa kirjallisuus tai elokuvakin. Matthias Wivel osaa tämän. Wivelin tekstin luettuaan katsoja saa teoksesta enemmän irti, katsoo sitä uusin silmin. 

-roju